Jednym z najważniejszych zadań, stojących przed przewoźnikami pasażerów, jest zapewnienie im maksymalnie komfortowych i bezpiecznych warunków jazdy. Niestety, nie zawsze się tak dzieje i zdarza się, że klienci dają upust irytacji, wyrażając się w dosadnych słowach na temat jakości świadczonych usług transportowych. Na jakie kwestie należy zwracać uwagę, by ograniczyć do minimum potencjalne powody roszczeń?

1. Fotele - Powinniśmy zadbać, by pasażerowie nawet w przypadku dłuższych, np. wielogodzinnych tras mogli liczyć na wygodne siedzenia wystarczająco miękką i wygodną tapicerką. W przypadku modeli twardych i nieforemnych prędko spotkamy się z uwagami np. odnośnie do niebezpiecznej dla zdrowia pozycji ciała lub utrudnień w zasypianiu.

2. Wnętrza - Należy zaoferować klientowi możliwie najwięcej przestrzeni na kończyny, bagaż podręczny i wygodne ułożenie ciała, żeby nie narażać na uszczerbek fizyczny lub psychiczny osób, które cierpią na klaustrofobię lub cenią sobie swobodę ruchu podczas siedzenia. Dodatkowo kabiny powinny być wyposażone w klimatyzację i ogrzewanie, które pozwolą optymalnie wyregulować panującą wewnątrz temperaturę, by zniwelować efekty warunków atmosferycznych pokroju zimowych mrozów i letnich upałów.

3. Punktualność - Klienci nie tolerują opóźnień szczególnie, jeśli gonią ich napięte terminy, lub prowadzą życie w permanentnym pośpiechu, licząc każdą minutę. Przewoźnik powinien dołożyć wszelkich starań, by docierać do miejsc docelowych w wyznaczonym czasie, bezwzględnie przestrzegając godzin rozpisanych na rozkładach jazdy.

4. Terminowość - Odwoływane w ostatniej chwili przejazdy to przekleństwo każdego podróżnika, dlatego zawsze warto przygotowywać plan awaryjny w postaci np. zastępczych maszyn dla aktualnie serwisowanych egzemplarzy lub zastępstwa osobowego dla niedysponowanych na daną chwilę kierowców.

5. Czystość - Obowiązkiem kierowcy jest regularna konserwacja pojazdu wraz z dbałością o jego schludny wygląd zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Walory estetyczne stanowią jeden z istotniejszych kryteriów, jakimi kieruje się większość klientów przy wyborze firmy transportowej. Żaden z nich nie wyrazi przecież zgody na podróż w brudnej i zaśmieconej kabinie.

6. Kultura osobista - Kierowca powinien mieć dobre obycie z ludźmi, zachowywać się w stosunku do nich życzliwie i kulturalnie, potrafić nawiązać dialog, a jeśli zajdzie potrzeba, bezproblemowo udzielić potrzebnych informacji, uspokoić albo zastosować się do ich próśb np. o otwarcie drzwi i zamknięcie w taki sposób, by nikogo nie przytrzasnąć, regulację klimatyzacji lub wyłączenie przesadnie głośnego radia.

7. Ceny - Ceny przejazdów powinny być ustalone w zależności od przebytej na trasie odległości, wyrażanej w kilometrach i zoptymalizowane pod kątem lokalnego rynku przewozowego. Przewoźnik ma obowiązek zwrócić koszty przejazdu w ramach odszkodowania w przypadku poważnych błędów (np. większych opóźnień), wynikających z jego winy.

8. Stan techniczny - W dbałości o jakość podróży pojazdy powinny być regularnie serwisowane, by odpowiednio wcześnie korygować lub usuwać zauważone usterki, a także na bieżąco wymieniać i konserwować zużyte części.